sunnuntai 29. syyskuuta 2019

Brändi- identiteetti ja sen rakentuminen

Brändi rakentuu siitä, kun yrityksen teot ja sanomiset kohtaavat ihmisten, eli asiakkaiden ja yleisön, ajattelun. Nykymaailmassahan kaikki on brändätty: yritykset, tuotteet, bändit, tv-sarjat ja jopa yksittäiset näyttelijät ja muusikot.

En ole varsinaisesti aiemmin pohtinut brändin merkitystä omiin ostopäätöksiini ja asiakkuuksiini. Kuitenkin tietoinen brändin rakentaminenhan on taustalla valtaosassa omista yrityksiin kohdistuvista mielikuvista. Hyvä ja kotoinen esimerkki on Stockmann vs Prisma. Kallis, erikoistunut turkiksiin ja pukuihin verhoutuneen äveriäämmän väen tavaratalo vs. edullinen, koko kansan automarket. Eikö niin? Todellisuus ei liikkeiden käytävillä aivan tällainen ole, mutta luodut mielikuvat, eli brändit, ohjaavat silti edelleen näin ajattelemaan.

Yrityksen brändi identiteettihän on joukko mielleyhtymiä joita me asiakkaat päässämme muodostamme ja etenkin mitä yritys meidän haluaa muodostavan. Yritys ei voi näitä mielikuvia päähämme pakottaa, eikä siis mielivaltaisesti brändiään luoda, mutta yrityksen viestintä, markkinointi ja toiminta pyrkii antamaan meille tietyt, halutut ainekset noiden tavoiteltujen mielikuvien muodostamiseksi. Epäonnistuneella työllä brändistä ei siis tulekaan halutun ja tavoitellun kaltainen. Yhtä lailla epäonnistumiset yrityksen toiminnassa, huhut ja virheet voivat muuttaa ja tahrata jo olemassa olevaa hyvää brändiä. Tästä erinomainen esimerkkihän on Volkswagen dieselautojen päästöarvojen vääristelemisen jälkeen.

Pyrkiessään muodostamaan brändiä yritys joutuu pohtimaan ja vastaamaan tiettyihin perustavanlaatuisiin kysymyksiin: miksi olemme olemassa, mikä on visiomme, mitkä ovat ydinarvomme ja miten brändimme puhuttelee ihmisiä. Millaista tyyliä ja kieltä brändi tavoittelee ja millainen onkaan tavoiteltu asiakas. Kyseessä on siis laaja kokonaisuus koskien sitä, mitä yritys haluaa suuren yleisön ajattelevan itsestään. Samat teesit pätevät yhtälailla henkilöbrändäykseen, kuka tahansa voi kokeilla itsestään muodostettujen mielikuvien muokkaamista ja oman brändinsä vahvistamista haluttuun suuntaan. Samalla tavalla kyse on teoista, sanoista ja ympäröivien ihmisten ajatuksista ja mielipiteistä.


Mielestäni jokaisella yrityksellä on brändi, toisilla vahvempi kuin muilla. Kaikki eivät suinkaan ole tietoisesti brändiään rakentaneet, mutta yhtä lailla, kaikilla jonkinasteinen brändi on. Kyse onkin siitä, onko brändi rakennettu tietoisesti, suunnitelmallisesti, vaiko suunnittelematta, jolloin brändi on rakentunut ihmisten mieleen sen perusteella, miten yritys toimii. Kun otetaan huomioon se tosiseikka, että brändi-identiteetti ja imago rakentuvat väistämättä, kannattaa aiheen suhteen olla aloitteellinen ja pyrkiä tarjoamaan haluttuja työkaluja sekä elementtejä ihmisille, jotta he muodostaisivat mielessään halutun kaltaisen, positiivisen ja liiketoimintaa edistävän mielikuvan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti