maanantai 30. syyskuuta 2019

Mainonta

Olen monesti mieltänyt mainonnan synonyyminä markkinoinnille asiaa sen enempää miettimättä. Nyt kuitenkin sisäistän näiden kahden välisen eron. Mainonta ja markkinointi toki kulkevat käsi kädessä, mutta omia rinnakkaisia polkujaan.

Markkinoinnin ollessa yrityksen myyvän viestinnän kokonaisuus, mainonta on tavoitteellista tiedottamista koskien palveluita, tavaroita ym. Mainonnassa viestin lähettäjä, eli mainostaja, tulee olla tunnistettavissa.

Mainonta voidaan jakaa lyhytkestoiseen ja pitkäkestoiseen kategoriaan. Itse olen usein nimenomaan yhdistänyt tämän lyhytkestoisen kategorian mainonta- termiin. Tällaista mainontaa ovat lyhytkestoiset mainoskampanjat, kuten vaikkapa XXL- verkkokaupan viikonlopputarjouksia käsittelevä alennuskampanja. Pitkäkestoista mainontaa voidaan sanoa olevan esimerkiksi yrityksen verkkosivut, sosiaalisen median näkyvyys sekä brändin ja mielikuvien rakentaminen. Tällainen mainonta on siis jatkuvaa ja voi pitää sisällään lyhytkestoisia, ajallisesti rajoitettuja kampanjoita.

Kuten kaikella toiminnalla, lähtien liikkeelle yrityksen strategiasta, mainonnallakin tulee olla tavoite. Halutaanko mainonnalla saavuttaa informoivaa, suostuttelevaa vai muistuttavaa tulosta. Jo suunnitteluvaiheessa tulee miettiä, mitä mainonnalla halutaan saada aikaiseksi. Tuote-, mielipide- ja yritysmainonta ovat kaikki erilaisia toimenpiteiltään ja sisällöltään.

Mainonnan toteutuspaikat voidaan jakaa omiin, ansaittuihin tai ostettuihin medioihin. Näistä ansaittu media on ollut, ja on ehkäpä edelleen hivenen, itselleni hankala sisäistää. Vasta konkreettisia esimerkkejä etsimällä ja miettimällä olen alkanut ymmärtää ansaitun median käsitettä.

Omia medioita ovat yrityksen verkkosivut, sosiaalisen median sivut ja vaikkapa blogit. Kyseessä on siis yrityksen itse tuottama ja julkaisema materiaali itsestään.

Ansaittu media puolestaan voidaan mieltää omien medioiden sisällön leviämisen ulkopuolisten tahojen toimesta. Esimerkkinä käy ulkopuolisen tahon julkaisema uutinen yrityksen tuotteesta tai sosiaalisen median käyttäjien jakama sisältö yrityksestä. Ansaitun median näkyvyys vaatii pääsääntöisesti positiivista arvoa tuottavia toimenpiteitä yritykseltä itseltään ja nimensä mukaisesti, tuo uusi muiden levittämä näkyvyys täytyy ansaita. Näin ainakin itse ansaitun median käsitteen miellän.

Ostettujen medioiden näkyvyys on puolestaan nimensä mukaisesti ostettua. Alusta ja julkaisija voi ostetulla ja ansaitulla medialla olla tismalleen sama. Ero on siinä, onko yritys maksanut tiedon julkaisemisesta, vai onko julkaisu tapahtunut huolimatta yrityksen omista aktiivisista toimenpiteistä.

Suurin anti itselleni tästä opintojakson osiosta oli nimenomaan ansaitun median käsitteen ja kokonaisuuden ymmärtäminen. Ainakin sain viimeinkin aiheen syrjästä kiinni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti