keskiviikko 2. lokakuuta 2019

Sisällön tuotanto strategisena keinona

Kaiken yritystoimintaan liittyvän tulisi tukea laadittua strategiaa. On kyse sitten myynnistä, henkilöstöpolitiikasta tai sisällön tuottamisesta markkinoinnin keinona, tulee ohjenuorana pitää yrityksen strategiaa sekä tavoitteita. Tämä kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta sisällön tuottamisen vaiheessa suurempi taustalla vaikuttava strategia voi hyvinkin unohtua. Nyt tarkastelen sisällön tuottamista nimenomaan erilaisille verkko-alustoille.

Itse miellän opintomateriaalin perusteella tuotetun sisällön tarkoituksen kahteen kategoriaan:

1. Informatiivinen sisältö joka luo/vahvistaa brändiä, vaikuttaen mielikuviin yrityksestä laajemmin, pitäen sisällään sen luotettavuuden, vastuullisuuden ja vaikkapa yhteiskunnallisen roolin

2. Myyntiin houkutteleva ja johdatteleva sisältö, jolla asiakas vakuutetaan siitä, miksi tulisi päätyä ostotapahtumaan nimenomaan kyseisen yrityksen valikoimasta

Ihannetilassa sisällön siis tulee vaiheittain kuljettaa asiakasta kohti ostotapahtumaa ensin informoiden, sitten vakuuttaen. Kuten arvata saattaa, tämä ei onnistu lyhyessä ajassa eikä välttämättä yhdellä sivustolla vierailulla. Kyse on pitkän aikajänteen toiminnasta jossa tavoitteena on saada asiakas palaamaan tuotetun sisällön pariin uudestaan ja uudestaan, syventäen mielikuviaan yrityksestä ja lopulta päätyen ostopäätökseen.

Sisällön tuottamisessa tulee huomioida ympäröivä toimintaympäristö ja käytettävyys. Niin asiakkaiden tarpeet ja odotukset, kilpailijoiden sisältö, kuin myös oman yrityksen tavoitteet tulee huomioida siinä, millaista sisältö tuotetaan. Yksi tärkeä tekijä verkkomaailmassa ovat hakukoneet, jotka ovat usein pääasiallinen väylä sivustoille päätymiseksi. Sisällöstä pitääkin löytyä vastaus hakusanoina käytettäviin kysymyksiin, jotta asiakas ylipäätänsä päätyisi sivustolle.

Lähtökohtana kaikessa sisällössä tulee olla oman liiketoiminnan tavoitteet. Sisällön tulee vastata selkeästi kysymyksiin "miksi yritys on olemassa", "miksi ostotapahtumaan pitää päätyä" ja "miksi nimenomaan tämä yritys, eikä kilpailija". Mielestäni jokaisen julkaistun sisällön tulisi sivuta jollakin tavalla näitä aiheita, yrityksen ydintoimintoja tai toiminta-aluetta, tai muuten sisältö ei ole tarkoituksenmukaista.

Sisällön tuotannon taustalla vaikuttavia tavoitteita määriteltäessä voidaan käyttää SMART- kaavaa. Tämä kaava oli minulle aivan uusi tuttavuus.
S = Specific eli tavoitteiden tulee olla täsmällisiä
M = Measurable eli tavoitteiden ja niiden saavuttamisen tulee olla jollakin tavalla mitattavissa
A = Attainable eli tavoitteiden tulee olla realistisesti saavutettavissa
R = Relevant eli tavoitteiden tulee olla oleellisia liiketoiminnan kannalta
T = Timely eli tavoitteiden tulee olla oikea aikaisia

Toinen sisällöntuotannon työkalu on kilpailija-analyysi. Aiemmin mielsin itse kyseisen työkalun enemmän liiketoiminnan suunnittelun ja strategian luomisen apuna. Kuitenkin kilpailija-analyysin tekemällä voidaan saada todella hyödyllistä tietoa siitä, millaista sisältöä kannattaa tuottaa ja millaista ei. Kilpailijoilta voi saada arvokasta tietoa toimivista keinoista, mutta edelleen kyetään välttämään liika päällekkäisyys ja erottua positiivista arvoa tuottavalla tavalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti