tiistai 1. lokakuuta 2019

Sisältömarkkinointi

Markkinoinnissa vilisevät termit meinasivat aluksi saada pääni pyörälle: ansaitut ja ostetut mediat, mainonta, natiivimarkkinointi, sisältömarkkinointi.... Pikkuhiljaa termit alkavat kuitenkin konkretisoitua ja erottua mielessäni merkitykseltään.

Sisältömarkkinoinnissa kyse on siis tiedon jakamisesta yleisölle, ilman vaatimuksia yleisön suuntaan. Vaikka vaatimuksia ei ole, ei kyse ole silti esimerkiksi aivan pyyteettömästä valistustoiminnasta. Tarkoituksena on saada sisältöä käyttävä yleisö sitoutettua tuottamalla heille arvoa asiantuntijuuden kautta. Taas kerran keskeistä on siis yleisölle (asiakkaille) tuotettu arvo. Kyse ei ole yksittäisestä, irrallisesta kampanjasta, vaan sisältömarkkinointi on pitkäjänteistä toimintaa jolla rakennetaan mielikuvia ja luodaan kestäviä asiakkuuksia.

Mitä tämä markkinoitava sisältö sitten oikein voisi olla? Sehän on täysin riippuvaista yleisön ja kohderyhmän odotuksista ja tarpeista. Mitä tavoiteltu kohderyhmä odottaa näkevänsä, mitä he haluavat nähdä. Sisältö voi olla viihdyttävää, tiedottavaa tai yhtä lailla opettavaa. Esimerkkinä voisin käyttää K-ryhmän verkkosivujen reseptikirjastoa, Alkon verkkosivujen viinisuositukset erilaisiksi ruokajuomiksi sekä K-Raudan verkkosivujen remontointivinkit.

Sisältö voi olla itse luotua tai muualla tuotettua. Kyseessä voi olla käyttäjien itse luoma ja jakama materiaali, muiden uutisten ja artikkeleiden opponointi tai analysointi. Tärkeää on muistaa tekijänoikeudet. Sisällön lähde tulee mainita ja esimerkiksi käyttäjien tuottaman sisällön käyttämiseen tulee pyytää lupa. Keinona voi olla sisällöntuoton sponsorointi, sisällön ostaminen tai sisällöntuottajien valmentaminen. Tällöin oleellista siis on molemminpuolinen hyöty.

Itselleni ensimmäisenä keinona muiden tuottaman sisällön käyttämiseen omassa sisältömarkkinoinnissa tulee mieleeni nimenomaan uutisten analysointi ja niihin viittaaminen omaan toimintaan liittyen. Uutisia kuitenkin tuotetaan suurella ammattitaidolla jatkuvasti, joten jos oma ala vain kytkeytyy uutisoitavaan kenttään millään lailla, kannattaa tätä sisältöä mielestäni hyödyntää.

Sisältömarkkinoinnin prosessi etenee kuin mikä tahansa muukin suunnitelmallinen toiminta, eikä tässä sinänsä ollut itselleni mitään muuta. Samankaltainen, jo aiemmin työelämässä oppimani suunnittelu- ja toteutusprosessi on mahdollista soveltaa käytännössä mihin tahansa yritystoiminnan tai markkinoinnin toimenpiteisiin.

Kaikki alkaa toiminnan suunnittelusta jonka yhteydessä määritetään riittävän tarkasti ja tarkoituksenmukaisesti tavoiteltu kohdeyleisö. Tässä kannattaa käyttää hyväksi yrityksen ja sen markkinoinnin tekemää muuta segmentointia ja profilointia. Aineistoon sisällytettävä tarina tulee miettiä, jolloin kyetään vetoamaan tunneperäisiin tekijöihin ja saadaan sisältöön merkityksellisyyttä. Käytettävät kanavat määritetään osittain kohderyhmän perusteella: käytetäänkö omia verkkosivuja, sosiaalisen median alustoja vai vaikkapa Youtubea. Sisältömarkkinoinnin prosessi lähtee valmistelevien toimenpiteiden jälkeen etenemään toteutukseen jonka aikana tulee olla valmius keskusteluun käyttäjien kanssa - kommentointi ei saa mielestäni olla yksisuuntaista, etenkään jos valittu alusta on osa sosiaalista mediaa. Toteutuksen aikana ja sen jälkeen mitataan tulokset ennalta määritellyillä mittareilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti